ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

انواع آلیاژ شیرآلات صنعتی

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم، از شیرآلات صنعتی برای هدایت و همچنین تنظیم جریان سیال ها مانند آب، نفت، گاز و … استفاده می‌شود. در تعیین ویژگی های شیرها، آلیاژ آنها تاثیر زیادی دارد، این ویژگی ها هر کدام نیاز مهندسان پروژه را تامین می‌کند، در همین راستا آلیاژ شیرآلات صنعتی اهمیت زیادی دارند که از چه متریالی ساخته شده اند و طبق اصول طراحی و نیاز خریدار انتخاب شوند. در ادامه این مقاله از بلاگ ولو تجهیز قصد داریم به برسی انواع آلیاژ ها در شیرآلات صنعتی بپردازیم.

 انواع آلیاژ در بدنه شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی بر اساس آلیاژ به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • شیر چدنی
  • شیر برنجی
  • شیر فولادی

این سه دسته از شیرآلات را در ادامه برسی میکنیم

شیرآلات چدنی

چدن یکی از آلیاژ های تجهیزات و شیر های صنعتی است که از کربن، سیلیکون و آهن تولید می‌شود . اکثر این شیرآلات که چدنی هستند از جنس چدن خاکستری (Gray iron) و همچنین داکتیل (ِDuctile iron) می‌باشند. شیرآلات آلیاژ چدنی با قرار دادن شمش های چدن در کوره و اضافه کردن یکسری عناصر دیگر به آن، چدن مذاب را در قالب های شیر ریخته و پس از شکل گرفتن و سرد شدن، از داخل قالب خارج کرده و به مرحله ماشین کاری میرود. در نهایت نیز با استفاده از رنگ های کوره ای و پوشش اپوکسی سطح آن را رنگ می‌کنند.

اتصال این نوع شیر های چدنی توسط فلنج صورت می‌گیرد. و همچنین فلنج هایی که روی این شیرآلات نصب می‌شوند از استاندارد EN1092-2 پیروی می‌کنند. همچنین استاندارد آلیاژ شیر ها برای چدن داکتیل GGG40 و برای چدن خاکستری GG25 است.

شیرآلات چدنی

شیرآلات برنجی

یکی دیگر از آلیاژ هایی که برای ساخت شیرآلات به کار می‌رود، آلیاژ برنج است. این نوع شیر ها به خوبی ماشین کاری می‌شوند و این پارامتر باعث شده تا از برنج چکش کاری شده برای استم شیرهای توپی استفاده شود. این شیرآلات دارای رزوه هستند و در سایز های 0.5 تا 4 اینچ ساخته می‌شوند. از جمله نکات مهمی که درباره این شیرها باید بدانیم، آب بندی آنهاست . آب بندی آنها باید با کنف، خمیر آب بندی، نوار تفلون (Teflon tape) و … انجام شود. با توجه به ظاهر زیبا و تمیزی که این شیرآلات دارند، معمولا در منازل بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین با توجه به مقاومت بالای شیرآلات برنجی در برابر فشار و فرسایش، در دما و فشار های مختلف سیال ها از این شیرها استفاده می‌شود.

استاندارد آلیاژ شیرآلات صنعتی برنجی بر اساس EN1982 و EN12164 می‌باشد. این شیر ها انواع مختلفی دارند و شامل شیر های سوزنی، شیر یک طرفه، شیر توپی، کشویی، صافی، شیر آتش نشانی و … می‌شوند.

شیرآلات برنجی

شیرآلات فولادی

از جمله محبوب ترین آلیاژ شیرآلات صنعتی، فولاد است که به دو روش رخته گری و فورجینگ ساخته می‌شوند، با توجه به اینکه شیر هایی که به روش فورجینگ ساخته می‌شوند از استاندارد های مهندسی شده پیروی میکنند، دارای ارزش بیشتری نیز می‌باشند. استاندارد شیر هایی که به روش فورجینگ ساخته می‌شوند بر اساس ASTM A105 و شیر های تهیه شده به روش رخته گری بر اساس استاندارد ASTM A216 WCB می‌باشد.

اتصال شیرآلات فولادی با سه روش فلنج دار، رزوه ای و جوشی انجام می‌شود. خود اتصال جوشی به دو روش SUCKET WELD و BUTT WELD تقسیم می‌شود. همه این روش های اتصال دارای ویژگی هایی هستند، برای مثال اتصال رزوه ای برای لوله هایی با سایز کوچک به کار می‌رود و برای فشار های پایین مناسب است. اتصال فلنج قابلیت این را دارد که با پیچ و مهره باز و بسته شود. و در آخر اتصال جوشی دارای مزایایی از جمله استحکام و عدم نشتی است ولی از طرف دیگر مانند اتصال فلنج دار قابلبت باز و بسته شدن را ندارد و به صورت دائمی می‌باشد.

اگر به طور کلی به شیرآلات فولادی نگاه کنیم، این شیر ها بیشتر در صنایع بزرگ مانند نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سیالاتی با دماهای مختلف و با فشار از آنها عبور می‌کنند. دمایی که این شیر ها میتوانند تحمل کنند را از طریق کلاس آنها تخمین میزنند. در ادامه به طور کوتاه این کلاس ها را برسی میکنیم.

شیرآلات فولادی

کلاس شیرآلات صنعتی

فشاری که شیرآلات تحمل میکنند، بر اساس دمایی که سیال دارد تعیین می‌شود، هرچه دمای سیال بیشتر باشد تحمل شیر فولادی نیز کمتر می‌شود. به طور کلی با توجه به کلاس کاری میتوانیم ماکسیمم دما و فشاری که شیرآلات میتوانند تحمل کنند را تعیین کنیم.

کلاس کاری شیرآلات فولادی با اتصال جوشی و فلنج دار به این شکل است: 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500

کلاس شیرآلات با اتصال دنده ای با توجه به یکسری نکات تعیین می‌شود، در خط های لوله کشی با کلاس 150، 300، 400 و 600 باید از شیرآلات صنعتی با کلاس 800 استفاده شود، اما در خطوطی با کلاس های کاری 900 و 1500 پیشنهاد می‌شود از شیرآلاتی با کلاس 1500 استفاده شود.

برای خرید شیرآلات صنعتی با آلیاژ های مختلف و در کلاس های متفاوت میتوانید با کارشناسان مجموعه ولو تجهیز تماس حاصل فرمایید تا با توجه به سیستم و نیاز های آن شما را یاری کنند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.