ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

انواع اجزای شیر کشویی و برسی آنها

شیر دروازه ای یا کشویی که با نام گیت ولو شناخته شده، از جمله پر کاربرد ترین نوع شیرآلات صنعتی برای استفاده در باز و بسته کردن مسیر جریان سیال ها در سیستم های مختلف است. گیت ولو ها یا شیر کشویی برای قطع و وصل کردن جریان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند که مانند دیگر قطعات صنعتی دارای اجزای تشکیل دهنده متفاوتی هستند. در مقالات قبلی و همچنین در صفحه خرید گیت ولو به صورت کامل برسی این شیر پرداختیم، در این مطلب از بلاگ ولو تجهیز میخواهیم اجزای تشکیل دهنده این گیت ولو ها را برسی کنیم.

شیرآلات کشویی یا گیت ولو ها از پنج قسمت اصلی متفاوت و مهم تشکیل شده اند که در ادامه به برسی این اجزا و کاربرد هرکدام از آنها می‌پردازیم.

اجزای تشکبل دهنده گیت ولو یا شیر کشویی

اجزای تشکبل دهنده گیت ولو یا شیر کشویی

گیت یا دروازه

اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده گیت ولو یا شیر کشویی، دروازه یا Gate می باشد که در مدل های مختلف و در طرح ها و فناوری ها متفاوت تولید و عرضه می‌شود. درواقع وظیفه اصلی که gate یا دروازه در شیرآلات کشویی به عهده دارد، آب بندی می‌باشد. و به همین جهت اصولا در دو نوع موازی یا گوه ای تولید می‌شوند. در مدل دروازه های موازی، به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در دروازه های گوه ای، به طور شیبدار هستند و با سفت کردن بخش استم یا درواقع بخش ساقه شیر، مانع از نشت سیال عبوری در سمت دیگر شود.

بدنه شیر کشویی

یکی دیگر از اجزای گیت ولو ها بدنه آن است. بدنه اصلی یا Body به عنوان نگهدارنده عمل می‌کند و درواقع امکان عبور سیال را فراهم خواهد کرد. این بخش از گیت ولو را میتوان به صورت فلنجی، جوش لب به لب، رزوه ای یا اتصالات فشاری به دیگر تجهیزات اتصال داد.

سر فلکه (Handwheel)

از جمله اجزای شیر های گیت ولو قدیمی سر فلکه یا همان Handwheel است که به طور دستی یا گیربکسی عمل می‌کنند. با استفاده از سر فلکه شیر کشویی باز و بسته می‌شود اما در صورتی که اکچویتور از نوع هیدرولیک، برقی و یا پنوماتیک باشد، نیاز به سر فلکه نبوده. البته در شیر های الکتریکی یا بادی میتوان اجزایی را که به کنترل حرکت Gate کمک می‌کند، برای تنظیم کردن دبی مورد استفاده قرار داد.

استم یا محور شیر

از جمله اصلی ترین اجزایی که شیر کشویی یا گیت ولو را تشکیل داده،  محور شیر یا stem است. این قطعه وظیفه جابجایی دیسک یا دروازه را به عهده دارد. استم میتواند گشتاور ایجاد شده در اکچویتور یا سرفلکه را به گیت انتقال دهد و مسیر سیال را باز و بست کند. محور شیر کشویی انرژی لازم را برای بالا پایین شدن دروازه ایجاد می‌کند. از نظر نوع استم شیر کشویی به دسته های زیر تقسیم می‌شوند.

Rising Stem: درواقع در گیت ولو Rising Stem محور شیر در حالت باز و در بخش بالایی فلکه قرار می‌گیرد. در این حالت اپراتور میتواند به خوبی باز یا بسته بودن شیر کشویی را تشخیص دهد. یکی از نکاتی که باید در نظر بگریم این است که باید در طراحی این مدل گیت ولو ها، فضای اضافه برای بیرون آمدن استم را در نظر گرفت تا در زمان باز و بسته شدن، دچار آسیب نشود و نشکند.

Non Rising Stem: از نظر نوع استم یکی دیگر از گیت ولو ها میتوان به این نمونه Non Rising اشاره کرد که از دنده های روی استم برای باز و بسته شدن استفاده می‌شود. در این صورت سیال میتواند با دنده ها تماس داشته باشد و به همین دلیل به صورت دائم در معرض سایش یا خوردگی قرار دارد. به همین علت نیز طول عمر شیر کشویی Non Rising stem کمتر از Rising stem است.

تریم یا trim شیر کشویی

از اجزای دیگر تشکیل دهنده شیر کشویی تریم است که یک مجموعه اجزا است. درواقع به بخش های دیسک، سیت رینگ ها و استم شیر کشویی، تریم میگویند. پس میتوان گفت که تریم وظیفه اصلی در باز و بسته کردن گیت ولو و آب بندی آن دارد.

بونت Bonnet

یک قسمت از شیر کشویی که بخش های متحرک یا گیت را در خود جای می‌دهد، بونت نام گذاری شده که به کمک پیچ به بدنه متصل می‌شود. به طور عادی این قسمت دچار اصطکاک و سایش (corrosion) می‌شود، و به همین دلیل نیاز است که به صورت دوره ای روانکاری شود و همچنین از روغن با کیفیت برای عملکرد بهتر آن استفاده شود.

خرید شیر کشویی یا گیت ولو و نتیجه گیری

خرید شیر کشویی یا گیت ولو و نتیجه گیری

همان طور که در بالا مطالعه کردید شیر کشویی یا گیت ولو دارای بخش های مختلفی است که هر کدام وظیفه ای به عهده دارند. در این مقاله به برسی انواع اجزای مختلف شیر کشویی پرداختیم و وظایف آنها را بیان کردیم. در ولو تجهیز میتوانید علاوه بر راهنمایی جهت خرید گیت ولو یا دیگر تجهیزات پایپینگ، برای مشاوره در جهت راهنمایی و شناخت تجهیزات با کارشناسان ما صحبت کنید. ولو تجهیز با سابقه ای درخشان و بیش از  یک دهه، وارد کننده و تامین کننده انواع تجهیزات پایپینگ می‌باشد. شما میتوانید همچنین در قسمت گفتگوی آنلاین سایت با مشاوران این مجموعه گفتگو داشته باشید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.