ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

انواع لوله انتقال آب در کشاورزی

آب رسانی در زمینه کشاورزی و انتقال آب یکی از پر اهمیت ترین بخش ها می‌باشد که در صورت توجه نکردن و بی اهمیتی به آن میتواند عواقب جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال داشته باشد. با توجه به بارندگی کم در ده سال اخیر در کشور ما و بحران شدید و جدی کم آبی، این مسئله پیامد های جبران ناپذیری را برای نسل های آینده به دنبال خواهد داشت که هرچه به این مسئله دقت کنیم، بیشتر به اهمیت انتقال آب در کشاورزی پی می‌بریم. در این مقاله از بلاگ ولوتجهیز به برسی انواع لوله های پلی اتیلن، گالوانیزه و پلی پروپیلن در جهت انتقال آب در کشاورزی می‌پردازیم.

انواع لوله انتقال آب

در اینجا ما از دو کلمه تیوپ و پایپ که عموما هر دو به معنی لوله هستند استفاده میکنیم، به ظاهری این دو لغت یک معنی را دراد ولی از تیوپ به منظور گردش سیال در داخل یک سیستم به منظور انتقال انرژی و همچنین سیستم های ابزار دقیق و از پایپ برای انتقال سیال از نقطه ای به نقطه دیگر به قاصله زیاد و به منظور انتقال سیال به کار می‌رود. لوله های انتقال آب در کشاورزی بر حسب متریالی که دارند دارای دسته بندی های مختلفی هستند. از جمله این دسته ها میتوان به لوله گالوانیزه، لوله چدنی، لوله فلزی، پلاستیکی و پلی اتیلن اشاره کرد.

در مصارف کشاورزی بیشتر از لوله های گالوانیزه، پلی اتیلن و آلومینیومی استفاده می‌شود. حال در بین این 3 دسته نیز در بحث آبیاری کشاورزی و آبیاری قطره ای بیشتر از انواع لوله های پلی اتیلن استفاده می‌شود. سیستم های آبیاری کشاورزی علاوه بر لوله، انواع پمپ ها، شیرآلات، فلنج و دیگر تاسیسات نیز به کار برده می‌شود. در ادامه به تشریح لوله های گالوانیزه و لوله های پلی اتیلن میپردازیم.

انواع لوله انتقال آب

لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه به دو نوع تقسیم می‌شوند: لوله های فولادی و لوله های آهنی. این نوع لوله های به لوله آهنی سفید در بازار معروف هستند و معمولا بین این دو نوع فرق گذاشته نمی‌شود در صورتی که لوله گالوانیزه فولادی در مقایسه با گالوانیزه آهنی براق تر و سبک تر هستند. موارد استفاده این لوله ها در آبیاری کشاورزی در سیستم های سنترپیوت و سیستم های آبیاری خطی یا همان لیننیری است.

لوله پلی اتیلن PE

یکی دیگر از لوله ها که در انتقال آب استفاده می‌شود، لوله پلی اتیلن است. رنگ این لوله ها سیاه و تیره است، چگالی و ضخامت این لوله ها نسبت به لوله PVC بیشتر است. این نوع لوله های PE در برابر فشار های ناشی از سیال بسیار مقاوم تر هستند. اتصال این لوله ها به صورت جوش حرارتی و جوش سر به سر می‌باشد. این محصولات با توجه به تحمل فشار بالا در شبکه توزیع آب شهری به کار می‌روند. از جمله مزیت های دیگر این لوله ها میتوان به مقاومت آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش، ساییدگی و یا خوردگی، تحمل وزن بالا، عوامل فرسایشی و محلول های شیمیایی اشاره کرد.

با توجه به اینکه میتوان مقدار آب ورودی و خروجی در این لوله ها را کنترل کرد، از آنها برای مصارف آبیاری قطره ای و سیستم قرقره ای یا گان استفاده می‌شود. نقش این لوله ها از آن جهت در کشاورزی اهمیت دارد که در میان روش های متفاوت انتقال آب، علاوه بر سلامتی آب، فاکتور های دیگری چون سرعت انتقال، هزینه انتقال و زمان اجرای پروژه نیز اهمیت دارد. استفاده از این لوله ها در آبیاری کشاورزی تاثیر مستقیمی بر سطح زیر کشت گذاشته و صرفه جویی خوبی در مصرف آب دارد. قطعا شناخت صحیح از فرآیند آبیاری و روش های مختلف آن مانند آبیاری تحت فشار، زیرزمینی و آبیاری سطحی (surface irrigation)، میتواند یکی از اساسی ترین راهکار ها در مقابله با بحران آب باشد.

برای آشنایی بیشتر درباره این لوله ها میتوانید به صفحه قیمت لوله پلی اتیلن مراجعه کنید.

لوله پلی اتیلن PE

انواع لوله های انتقال آب پلی اتیلن در کشاورزی

لوله پلی اتیلن 10mm

لوله پلی اتیلن 16mm

پلی اتیلن 32mm

و 50mm

در ادامه به برسی این لوله ها و کاربرد آنها میپردازیم

لوله پلی اتیلن 10 میلی متری مخصوص آبیاری و کشاورزی

این لوله ها در متراژ های 100 تا 400 متر تولید و عرضه می‌شوند و مصرف آنها عمدتا در انتقال آب در زمین های کشاورزی، گلخانه ها، باغات با روش های مختلف آبیاری چون قطره ای، بارانی، سنترپیوت، تحت فشار، لینر و رول لاینمی‌باشد. این لوله ها به وسیله اتصالات پیچی به یکدیگر متصل می‌شوند.

لوله پلی اتیلن 16 میلی متری

این سایز از لوله پلی اتیلن دارای مقاومت خیلی خوبی در برابر وزن های سنگین و ضربه بوده و همچنین به خاطر انعطاف بالای این لوله ها حمل و نصب آنها نیز آسان است. از این لوله ها در آبیاری قطره ای در کشاورزی استفاده می‌شود که همین باعث جلوگیری از مصرف بیهوده آب و رشد علف های هرز در زمین های کشاورزی می‌شود. اتصال این لوله ها به صوت فلنجی بوده و همین باعث افزایش سرعت نصب می‌شود. با توجه به ویژگی انعطاف پذیری این لوله ها، میتوان آنها را در بیرون از کانال متصل و سپس در کانل قرار داد.

لوله پلی اتیلن آبیاری 32 میلی متری

از این لوله ها به عنوان لوله فرعی برای انتقال آب از لوله اصلی استفاده می‌شود، به راحتی میتوان انواع دریچه ها و دریپرها را به آنها وصل کرد. این لوله ها به صورت کاملا استاندارد تولید می‌شوند و با انواع تجهیزات کشاورزی سازگار هستند. موارد مصرفی که این لوله ها دارند روش آبیاری قزره ای، آبیاری تحت فشار و بارانی است.

لوله آبیاری پلی اتیلن 50 میلی متری

این لوله های 50 میلی متری به صورت لوله فرعی برای انتقال آب استفاده می‌شوند و طبق استاندارد 14427 در کلاف هایی 100، 200 و 400 متری عرضه می‌شوند. روش اتصال این لوله های خیلی سریع و به وسیله پیچ بوده.

لوله پلی پروپیلن PP

لوله پلی پروپیلن PP

رنگ این لوله ها سبز و یا سفید بوده و به دلیل آبرسانی قوی که دارند در سیستم های کوچک بسیار کاربردی هستند. اتصال این لول ها به وسیله جوش حرارتی انجام می‌شود و این عمل با ذوب سطح خارجی لوله و سطح داخلی صورت می‌گیرد. لوله های پلی پروپیلن در برابر فشار های بالای سیال بسیار مقاوم هستند و دمای وسیعی را بین 50 تا 85 درجه سانتی گراد تحمل می‌کنند و به همین جهت در هر دو سیستم آب گرم و سرد کاربرد زیادی دارند. یکی از نقاط ضعف این لوله ها تاثیر پذیری از نور خورشید و همچنین شکنندگی آنها می‌باشد. برای مشاوره در زمینه خرید و استعلام قیمت انواع لوله صنعتی و کشاورزی و اتصالات میتوانید با کارشناسان مجموعه ولوتجهیز تماس حاصل فرمایید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.