ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

اوریفیس فلنج چیست و نحوه نصب آن

اوریفیس فلنج با صفحات اوریفیس برای محدود کردن یا اندازه گیری فشار، یا جریان مایعات و گازها در لوله کشی ها استفاده می‌شود. همچنین با مجموعه ای از پیچ های اضافی به نام پیچ جک همراه هستند. این مدل ها به وسیله پیچ جک و صفحه ای که در دسترس است، امکان تنظیم کامل را فراهم می‌کنند. تابع اصلی اوریفیس فلنج ها اندازه گیری جریان سیال ها از طریق لوله کشی که انجام شده است می باشد. در این فلنج ها یک سوراخ در رویه به صورت عمود بر لوله حفر می‌شود که آنها را برای شناسایی آسان راحت می‌کند.

همانطور که میدانید و در سایر مطالب توضیح دادیم، فلنج ها برای اتصال لوله ها به شیرها، اتصالات، پمپ ها و سایر تجهیزات دیگر استفاده می‌شوند. این فلنج ها معمولا یا به یکدیگر جوش داده می‌شوند و یا از طریق پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند.

انواع اوریفیس فلنج

انواع اوریفیس فلنج

فلنج ها قادر هستند که فشار های بالایی را تحمل کنند، برای تحمل هر فشار، فلنج هایی با مواد مختلف تولید می‌شوند. این فشار ها دارای رتبه بندی دما و فشار هستند. در ادامه به برسی انواع مختلف اوریفیس فلنج ها میپردازیم و به طور کامل آنها را برسی میکنیم.

هم مرکز (Concentric)

در این نوع از فلنج ها، صفحه اوریفیس در فلنج به صورت مرکزی قرار می‌گیرد. و اصطلاحا میگویند مرکز فلنج با مرکز صفحه هم تمرکز است. معمولا در سیستم هایی که سیال جریانی متوازن و تغییرات فشار در آن کم است از این نوع اوریفیس های هم مرکز استفاده می‌شود.

غیر مرکز (Ecentric)

حال در سیستم هایی که جریان سیال نامتوازن است و آن سیستم دارای تغییرات فشار زیادی است از این نوع استفاده می‌شود. در این مدل، صفحه اوریفیس به صورت غیر مرکزی در فلنج نصب می‌شود و مرکز صفحه از مرکز فلنج به یک سمت دیگر منحرف است.

قطعه ای (Segmental)

صفحه اوریفیس در این مدل به صورت یک قطعه در فلنج قرار می‌گیرد و فقط یک قطعه از صفحه به عنوان اوریفیس استفاده می‌شود. این مدل اوریفیس فلنج در کنترل های دقیق جریان سیال و همچنین کاهش فشار در سیستمی که نیاز به کنترل دقیق دبی سیال دارد، مورد استفاده قرار میگیرد.

ربعی (Quadrant)

در این مدل، صفحه اوریفیس به صورت ربعی در فلنج قرار می‌گیرد و  تنها از صفحه فقط یک ربع به عنوان اوریفیس استفاده می‌شود. از این اوریفیس فلنج برای کنترل کردن دقیق جریان سیال، در سیستمی که نیاز دارد که جریان سیال را به صورت دقیق کنترل کرد، استفاده می‌شود.

هرکدام از این اوریفیس فلنج ها برای یک نیاز خاص و در شرایط متفاوت در سیستمهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند همچنین انتخاب هرکدام از این مدل ها به نوع سیال، نیاز های کنترلی و جریان آن بستگی دارد که کارشناس مربوطه آن را تشخیص داده.

اوریفیس پلیت

مدل پلیت

در ادامه به برسی اوریفیس پلیت میپردازیم و مشخصات آن را به طور کامل شرح میدهیم

ضخامت: درواقع ضخامت اوریفیس به قطر لوله، فشار و درجه حرارت بستگی دارد. برای مثال معمولا در بازه 1/8 تا 4/8 از قطر سوراخ اوریفیس یا 5/1 از قطر لوله استفاده می‌کنند.

سطح اوریفیس: لبه‌ بالا دستی اوریفیس باید به شکل دایره و تیز باشد همچنین اگر ضخامت آن بیشتر باشد، لبه پایین دستی باید به صورت زاویه 45 درجه برش خورده. باید توجه داشت که سطح اوریفیس نیز باید تخت و صاف باشد.

جنس اوریفیس: به طور کلی اوریفیس فلنج پلیت از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود، اما در صورت نیاز میتوان از متریال های دیگری نیز استفاده کرد.

مرکز اوریفیس: درواقع اوریفیس باید در مرکز لوله قرار داشته باشد و تقریبا با حدود 3 درصد با قطر داخلی لوله هم مرکز شود.

سوراخ (vent-drain)

جدا از روزنه مرکزی، بر روی صفحه اوریفیس، یکسری سوراخ های دیگر وجود دارد که با نام vent و drain شناخته می‌شوند. سوراخ vent پایین صفحه قرار گرفته و درواقع برای خروج مایعات احتمالی کیس بخار است و سوراخ drain نیز در بالای صفحه قرار میگیرد و آن نیز برای خروج بخارت مایع احتمالی است. باید توجه داشت که اگر روزنه اوریفیس مرکزی بیشتر از 2.5 میلیمتر باشد، دیگر نیاز به سوراخ های دیگر در این صفحات نخواهد بود.

ظریب β در انتخاب قطر روزنه

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در هنگام انتخاب اوریفیس فلنج پلیت باید به آن توجه کرد، نسبت قطر روزنه به قطر خط β می‌باشد. معمولا این ظریب در بازه 0.2 تا 0.75 قرار دارد. باید توجه داشت که اگر ظریب β کمتر از 0.2 باشد. افت فشار خیلی زیادی رخ می‌دهد و امکان دارد باعث ایجاد فلوچوک شود. در سوی دیگر با افزایش مقدار β به بیش از 0.75 به معنی نزدیکی قطر خط به قطر روزنه است که در نهایت ایجاد اختلاف کمتری نسبت به حد مجاز خواهد داشت.

نحوه نصب اوریفیس فلنج

قبل از توضیح نحوه نصب اوریفیس بهتر است یک توضیح کلی درباره اوریفیس فلنج داشته باشیم، فلنج اوریفیس درواقع یک اتصال است که برای اندازه گیری و همچنین کنترل کردن جریان سیال در سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلنج ها دارای صفحاتی با نام اوریفیس هستند که به کمک پیچ های جک به فلنج وصل می‌شوند. این صفحات دارای بازشدگی های کوچک هستند که درواقع آنها برای تنظیم جریان مورد استفاده قرار میگیرند.

فلنج اوریفیس به همراه صفحه اوریفیس ارائه و مورد استفاده قرار میگیرد. این صفحات با مسیر باز برای کاهش فشار سیال یا مسدود کردن آن استفاده می‌شوند. این صفحات با سایز های مختلف و به همراه اتصالات NPT (National Pipe Tapered) موجود هستند.

نصب اوریفیس فلنج

نصب اوریفیس:

  • ابتدا لوله ها را برای نصب کردن فلنج آماده می‌کنیم
  • صفحه اوریفیس را بر روی فلنج قرار میدهیم
  • به کمک پیچ های جک صفحه را به فلنج می‌چسبانیم
  • در مرحله بعد فلنج را به لوله متصل کرده
  • سپس پیچ های جک را به تنگی مناسب می‌چسبانیم
  • در مرحله آخر قبل از راه‌اندازی، باید فلنج اوریفیس را تست کنیم تا مطمئن شویم که جریان به طور صحیح کار کرده و همچنین هیچ نشتی در سیستم وجود ندارد

کاربرد

اگر بخواهیم به کاربرد های اوریفیس فلنج اشاره کنیم میتوانیم به 3 مورد مهم اشاره کنیم

اندازه گیری دقیق جریان: این محصول بهعنوان یک دبی سنج روزنه ای مورد استفاده قرار میگیرد و دبی جریان را به خوبی و با دقت اندازه گیری می‌کند. شاید سوال این سوال برای شما مطرح شود که اندازه گیری جریان سیال چه کاربردی دارد؟ این اطلاعات برای کنترل و همچنین مدیریت بهینه سیال در انواع سیسیتم ها صنعتی حائز اهمیت می‌باشد.

محدود کردن نرخ جریان: یکی دیگر از کاربرد های اوریفیس فلنج محدود کردن نرخ جریان است. این مورد در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز داریم تا کنترل و مدیریت نرخ جریان سیال را داشته باشیم.

کاهش فشار جریان سیال: همچنین در زمانی که نیاز به کنترل فشار جریان را داریم، با استفاده از صفحه اوریفیس امکان کاهش فشار جریان سیال را خواهیم داشت.

کاربرد اوریفیس فلنج

مزایا:

  • به صورت ساده و راحت نصب می‌شود
  • از هر دو جهت میتوان جریان را اندازه گیری کرد
  • امکان استفاده در همه سایز ها
  • قیمت به‌صرفه و مناسب نسبت به سایر روش ها

معایب:

  • در برابر خوردگی و سایش آسیب پذیر هستند
  • باعث اسجاد افت فشار و یا تلاطم در جریان سیال می‌شوند
  • کاربرد های محدود در صنعت آب و فاضلاب
  • نیاز به کالیبره شدن دوره ای دارند زیرا دقت اندازه گیری تحت تاثیر تغییرات چگالی، دمای سیال و چسبندگی است.

قیمت اوریفیس فلنج و عواملی که بر آن تاثیر می‌گذارد

در ادامه به یکسری پارامتر ها اشاره میکنیم که بر روی قیمت اوریفیس فلنج ها تاثیر مستقیمی دارند.

اندازه و ابعاد: معمولا فلنج های بزرگتر و یا با ابعاد خاص دارای قیمت بالاتری نیز هستند پس قطعا اندازه و ابعاد بر روی قیمت این محصولات تاثیر گذار است

جنس: نوع مواد مورد استفاده در این محصول ها مانند فولاد ضد زنگ، آلیاژ های ویژه و فولاد کربن قیمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچه مواد با کیفیت بالاتری استفاده شده باشد قیمت محصول نیز بالاتر می‌رود.

مشخصات فنی و استاندارد ها: معمولا فلنج هایی که با استاندارد های بین‌المللی سازگار هستند از قیمت بالاتری برخورداند.

فشار کاری: فلنج هایی که برای فشار های بالاتر ساخته شده اند از قیمت بالاتری برخوردارند.

تکنولوژی ساخت: درواقع روش های تولید قطعا بر روی قیمت اوریفیس فلنج تاثی گذار هستند. در صورتی که روش تولید پیشرفته تر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

خرید اوریفیس فلنج

خرید اوریفیس فلنج

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم به طور مستقیم بر روی قیمت فلنج اوریفیس تاثیر گذار است. خرید اوریفیس فلنج نیاز به برسی یکسری پارامتر های سیستم توسط کارشناس مربوطه است که بتواند در نهایت نسب به خرید اوریفیس فلنج مورد نیاز اقدام کند تا از آن سیستم بتوانند نهایت استفاده دقیق را داشته باشند. برای خرید و استعلام قیمت اوریفیس فلنج و انواع مختلف فلنج ها در متریال ها و استاندارد های مختلف میتوانید با کارشناسان مجموعه ولو تجهیز تماس حاصل فرمایید.

فیلم نحوه عملکرد اوریفیس فلنج

نتیجه گیری

اگر بخواهیم از این مطلب یک نتیجه گیری سریع داشته باشیم باید بگوییم درواقع اوریفیس فلنج ها برای سیالات تمیز و متلاطم استفاده می‌شوند. همچنین دقت اندازه گیری این مدل ها به نحوه نصب آنها، دقت محاسبه و چگونگی شرایط صفحه بستگی دارد. در بیشتر مواقع دقت اندازه گیری این روش به طور حدودی %±1 می‌باشد و همچنین برای همه سایز ها قابلیت استفاده را دارد. در لوله های سایز بزرگ نیز استفاده از اوریفیس به جای فلنج بر روی لوله اقتصادی تر می‌باشد.

امیدواریم مطالب این مقاله از بلاگ ولوتجهیز مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.