ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

بال ولو ball valve چیست و چگونه کار میکند؟

در صنعت لوله کشی و آبی خطوط لوله، سردخانه های فست فود و صنعت ساخت و ساز مواد شیمیایی چه چیزی مشترک است؟ بال ولو ها هستند که در تمامی این صنایع کاربرد دارند. این شیر های خوش ساخت، پیچیده و قدرتمند نقشی اساسی در اکثر پروسه های صنعتی که با مایعات و گازها ارتباط دارند، بازی میکنند. در ادامه این متن می خواهیم بیشتر با انواع ball valve ها، مزایا و معایب آنها و همچنین بال ولو فلنجی آشنا شویم. نکاتی که در این مطلب گفته می‌شود میتواند کمک زیادی در هنگام انتخاب و خرید ball valve به شما داشته باشد. با ما همراه باشید.

معرفی شیر بال ولو ball valve

بال ولو ها شیر هایی هستند که به صورت یک چهارم دایره باز و بسته میشوند. یک گوی دایره ای شکل در وسط این شیر ها، وظیفه کنترل جریان مایع یا گاز داخل لوله را دارد. نام ball valve از همین گوی دایره ای معروف شده است. گوی دایره ای موجود در شیر، به عنوان توپ چرخان شناخته میشود و با یک سوراخ (حفره) در مرکز آن طراحی شده است. در بالای شیر ball valve یک دسته طراحی شده که با چرخاندن آن میتوانیم شیر را باز کرده یا ببندیم. این عملکرد میتواند به صورت دستی یا اتوماتیک انجام شود. بال ولو ها عمدتا از متریال هایی مانند استیل، فولاد، برنز یا PVC ساخته میشوند.

اما سوال اینجاست که ball valve ها چگونه کار میکنند؟ شیر های توپی میتوانند چندین پورت داشته باشند که همان دهانه یا دریچه ها هستند. شیر های دو طرفه که دو دهانه دارند و برای کنترل روشن و خاموش سنتی به کار میروند، معمول ترین نوع این شیرها می باشند. درگاه یا دهانه شیر را میتوان برای کنترل محتویات به صورت دستی یا از طریق کنترل از راه دور باز یا بسته کرد. سیستم کنترل اتوماتیک یا از راه دور در مکان هایی کاربرد دارد که دسترسی به شیر سخت است یا محتویات آن شامل مواد خطرناک هستند.

انواع بال ولو ها در صنعت

انواع بال ولو

شیر بال ولو با توجه به عملکرد، صنعت و متریال استفاده شده در آن، انواع مختلفی دارد. در ادامه با سه نوع از پرکاربردترین مدل های این ابزار آشنا خواهیم شد:

  • یک تکه : این شیر توپی از یک بدنه یک تکه، منفرد و جامد طراحی شده است. از آنجایی که شیر یک تکه قابل تعمیر و بازسازی نیست، به عنوان شیر ball valve دور انداختنی نیز شناخته میشود.
  • دو تکه : این شیر توپی از یک بدنه تکی و یکپارچه و یک رابط در سرشیر تشکیل شده است. این مدل شیرها در صورت خراب شدن قابل تعمیر هستند. همچنین می توان آنها را از سیستم لوله کشی جدا کرد.
  • سه تکه : شیر توپی 3 تکه دارای یک بدنه اصلی و یکپارچه و دو اتصال دهنده لوله است. این اتصال دهنده ها به لوله از طریق پیچ یا جوش دادن متصل میشوند. بدنه اصلی این شیر را میتوان به راحتی از سیستم جدا کرد و مجدد سر جای خودش نصب خواهد شد.

مزایا و معایب شیر بال ولو ball valve

در مقایسه با سایر شیرها، ball valve مزایای بسیار زیادی را به مصرف کننده ارائه میدهد:

  • طراحی جمع و جور و اقتصادی
  • سرعت بسته شدن بالا
  • طول عمر و دوام بسیار بالا
  • دوام و استحکام بالا در سیستم های پرفشار، پر حرارت و پر خطر
  • تنوع بالا و مناسب برای هر نوع صنعت
  • از معایب این شیر ها میتوانیم به احتمال سخت بودن نصب و راه اندازی در مکان های دور از دسترس اشاره کنیم. به غیر از این مورد شیر بال ولو معایب خاص دیگری ندارد.

بال ولو فلنجی

بال ولو فلنجی

یکی از پرکاربرد ترین و پرفروش ترین محصولات ما بال ولو فلنجی است. این شیر توپی سه تکه دارای اتصالات خط لوله در انتها و ابتدای آن است و در صنایع مختلف گازی و آبی استفاده میشود. باز و بسته شدن این شیر به صورت پیش فرض با اهرم انجام خواهد شد اما امکان هیدرولیک کردن آن نیز وجود دارد. شیر توپی فلنج دار از متریال هایی مانند فولاد (About steel) ضد زنگ و استنلس استیل تولید و به بازار عرضه میشود.

فیلم شیر توپی یا بال ولو

 

برای اطلاع بیشتر درباره نحوه خرید ball valve با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ولو تجهیز تامین متریال پایپینگ را در سریعترین زمان ممکن برای پروژه های صنعتی به عمل می‌آورد و میتواند شما را در بهبود پروژه ها یاری کند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.