ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

شیرآلات کشویی و انواع آنها

از شیرآلات صنعتی در زمینه های متفاوتی استفاده می شود. قطعا بدون این تجهیزات، عبور سیال ها در داخل لوله های صنعتی و ساختمانی وجود نخواهد داشت. شیرآلات دارای کاربری های مختلفی هستند و مهندسین تاسیسات صنعتی و ساختمانی برای گرفتن بهترین نتیجه باید از آنها در جای مناسب استفاده کنند. در ادامه این مقاله از بلاگ ولو تجهیز به برسی شیرآلات کشویی می پردازیم و کاربرد آنها را بیان میکنیم.

گیت ولو یا شیر کشویی چه نوع شیری است؟

شیر کشویی که با نام شیر دروازه ای (gate valve) نیز شناخته می‌شود دارای انواع مختلفی است و کاربرد های متنوعی دارد. کاربرد این شیر ها به این نحوه ست که در داخل آن دریچه ای دایره ای یا مستطیلی وجود دارد که از طریق آن عبور سیال شکل میگیرد. درواقع دریچه ای که باعث انسداد راه ورودی گاز یا مایعات می‌شود، به صورت عمودی بر لوله قرار میگیرد و در صورت چرخش دیسک، این دریچه به سمت بالا می‌آید و مسیر ورودی باز می‌شود.

اجزا شیرآلات کشویی

اجزا شیر های کشویی شامل: یک ساختمان و بدنه، قسمت مسدود کننده جریال سیال که به صورت گوه ای یا تخت می‌باشد، کلاهک آب بندی در هنگام باز و بسته کردن شیر، یوک و ساقه و حلقه های آب بندی می‌باشند که با یکدیگر عمل میکنند.

طریقه استفاده از شیرآلات کشویی یا گیت ولو

کافی است برای استفاده از شیرآلات کشویی، چرخش شیر را به صورت کامل انجام دهید تا با چرخش دیسک، صفحه تخت یا گوه به صورت عمود از ساقه بالا رود. از این طریق شیر کشویی باز و بسته می‌شود. این شیر ها در دسته بندی شیر هایی هستند که به صورت قطع و وصلی طراحی می‌شوند و بهتر است به صورت کامل بسته یا باز شوند، در غیر این صورت باعث می‌شود که کارایی آنها از بین رود.

شیرکشویی به صورت گوه ای به سمت بالا و پایین حرکت میکند و به صورت عمود بر لوله باعث باز و بسته شدن می‌شود. این حرکت از طریق ساقه موجود در شیرهای صنعتی انجام می‌شود. با حرکت گوه و فشار آن بر سطح آب بندی، باعث می‌شود تا راه ورود و خروج سیال بسته شود. همچنین برای چرخش گوه روی ساقه، و اینکه شیر باز و بسته شود. نیاز است که دیسک چند مرتبه چرخش داشته باشد. برای اینکه بفهمیم چه تعداد چرخش نیاز است، باید اندازه شیر را داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم با فرمول 3x+2 تعداد چرخش ها را به دست آوریم.

انواع شیر کشویی

شیر های کشویی یا گیت ولو ها با توجه به اجزایی که دارند، دارای انواع متفاوتی هستند که به دسته بندی های زیر تقسیم می‌شوند.

شیر کشویی چاقویی

در شیر چاقویی مسدود کننده به شکل صفحه تیز و نازک است که به جای گوه برای باز و بسته کردن شیر به کار میرود. با توجه به اینکه شیرآلات کشویی دارای دو دریچه ورودی می‌باشد، این دیسک ها به صورت موازی قرار میگیرند تا بتوانند به طور همزمان مسیر جریان سیال را قطع کنند. صفحات از فلز یا فولاد کربن (Carbon steel) ساخته می‌شوند و به همین دلیل نمیتوانند فشار بالای 20 بار را تحمل کنند که به همین دلیل بیشتر در صنایع نفت خام کاربردی هستند.

شیر کشویی گوه ای

برای ورود و خروج سیال ها از شیرآلات کشویی گوه ای استفاده میشود. در صورت خرید شیرآلات صنعتی و استفاده از آنها باید به این نکته توجه کنید که گوه هیچ وقت به صورت نیمه باز نباشد، زیرا در این صورت محل آب بندی از بین میرود و در نتیجه باعث نشتی اتصالات خواهد شد. این شیر ها در مقایسه با انواع های دیگر دارای ارتفاع بیشتری هستند.

شیر کشویی مخصوص خط لوله

یکی دیگر از شیرآلات صنعتی گیت ولو یا شیر کشویی خط لوله است که در خطوط لوله انتقال کاربرد زیادی دارند. در این شیر ها افت فشار کمتری وجود دارد و دلیل آن سوراخی است که در داخل عضو مسدود کننده وجود دارد. در هنگامی که نشتی در این شیر ها به وجود آید، از طریق تزریق گریس با پایه مصنوعی برای آب بندی آنها استفاده میکنند.

خرید گیت ولو

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، شیر های کشویی یا گیت ولو ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام آنها در زمینه های مختلفی کاربرد دارند. قیمت گیت ولو ها را مدل، جنس و نوع آنها مشخص میکند که با توجه به این موارد قیمت شیر نیز مشخص می‌شود. مجموعه ولو تجهیز به صورت تخصصی در تامین و فروش ولو ها مشغول به فعالیت است و کارشناسان این مجموعه همواره مشتاق یاری و شماوره شما در پروژه های مختلف هستند. برای خرید گیت ولو میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.