ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

فلنج کور یا بلایند فلنج (Blind Flange) چیست؟

بلایند فلنج که به اختصار به آن BL میگویند با نام فلنج کور شناخته شده که در واقع برای بستن انتهای خط لوله و یا نازل های مخازن و دیگر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از کاربرد های آن در تست فشار خطوط گاز یا مایع است. این فلنج ها از لحاظ فشار داخلی که به آن وارد می‌شود و باری که بر روی پیچ ها می‌باشد، نسبت به دیگر فلنج ها تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد.

تنش خمشی که در مرکز فلنج است بیشتر از دیگر نقاط می‌باشد، به همین خاطر مقاومت در برابر تنش در این نوع فلنج ها بالا تر است. حال در جایی که فاکتور دما در خطوط لوله تاثیر گذار است، به جای استفاده از فلنج کور، از یک فلنج گردن دار و یک کپ استفاده می‌شود. فلنج های کور در سه نوع تولید می‌شوند: FF، RF و RTJ . استاندارد تولید فلنج کور ASME B16.5 است.

انواع فلنج کور

بلایند فلنج یا فلنج کور به طور کل به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به برسی آنها می‌پردازیم

  • فلنج کور سطح صاف (Flat Face): سطح داخلی و خارجی در این نوع فلنج ها صاف بوده و همچنین برای اتصالات با فشار های کم و متوسط استفاده می‌شود.

فلنج کور سطح صاف

  • فلنج کور سطح برآمده (Raised Face): در این نوع فلنج ها در سطح داخلی فلنج یک لبه برآمده وجود دارد که برای ایجاد اتصال محکم با برش مهره ای استفاده می‌شود. از این نوع فلنج برای اتصالات با فشار بالا استفاده می‌شود.

فلنج کور سطح برآمده

  • فلنج کور سطح رینگ جوینت (Ring Joint – RTJ): در این نوع فلنج یک شیار عمیق وجود دارد و برای قرارگیری برش های مهره ای می‌باشد. این نوع فلنج ها در اتصالاتی به کار می‌روند که فشار و دما بالا باشد و بیشتر در صنایع نفت و گاز کاربرد دارند.

فلنج کور سطح رینگ جوینت

ویژگی های بلایند فلنج

  • این فلنج بدون سوراخ بوده و یا به عبارتی میتوان گفت در آن سوراخ ورودی یا خروجی وجود ندارد.
  • از این فلنج ها در انتهای خط لوله یا نقاطی که نیاز به بستن دارد استفاده می‌شود.
  • این نوع فلنج ها برای اتصالات فلنجی با دما و فشار های بالا مناسب هستند.
  • جنس این نوع بلایند فلنج ها معمولا فولاد ضد زنگ، فولادی آلیاژی و یا فولاد کربن است.
  • معمولا بیشتر در هنگام تعمیرات خط لوله ها از فلنج کور و یا فلنج عینکی استفاده می‌شود.

کاربرد

این تجهیز در صنعت به عنوان یک قطعه اتصال مشهور است و استفاده می‌شود که همانطور که گفته شد برای مسدود کردن و بستن خط لوله مورد استفاده است. بلایند فلنج ها به عنوان پوشش برای انتهای خط لوله یا همچنین اتصالات فلنجی استفاده می‌شوند. در مواردی که نیاز به مسدود کردن یک لوله برای تعمیرات است نیز از این فلنج استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربرد های این قطعه برای ایجاد یک نقطه دسترسی برای تست و یا اندازه گیری فشار و دما در پروژه ها و سیستم های لوله کشی است.

استاندارد فلنج کور

این فلنج ها بر اساس استاندارد های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند، مانند: ASME، ANSI، DIN، JIS و BS

تعدادی از این استاندارد ها را در زیر نام میبریم:

EN1092-1 | API 6A | ASME B16.5 | ASME B16.47 (Series A, Series B) | DESTEC |

لازم به ذکر است که استاندارد ASME B16.5 در دو نوع RTJ و RF و در اندازه 1/2 تا 24 اینچ و در کلاس کاری 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 می‌باشد. و با توجه به استاندارد ASME B16.47 Series A اندازه فلنج کور از 26 تا 60 اینچ و در کلاس کاری 150، 300، 400، 600، 900 می‌باشد.

مشخصات فنی بلایند فلنج (BL):

  1. اندازه فلنج کور با توجه به قطر داخلی خط لوله یا اتصال فلنجی تعیین می‌شود.
  2. این فلنج ها باید تحمل فشار خط لوله و همچنین اتصال فلنجی را داشته باشند.
  3. فلنج کور باید تحمل دمای خط لوله و اتصال فلنجی را داشته باشد
  4. این فلنج ها میتوانند از جنس های مختلفی مانند: فولاد کربن، آلیاژی، ضد زنگ و … باشند.

مزایا

به طور کلی این فلنج برای بستن موقت در انتهای خط لوله مناسب هستند و مانع ورود و خروج سیال از خط لوله می‌شوند، استفاده از این فلنج ها میتواند ایمنی خط لوله را افزایش دهد و از ورود مواد و سیال غیر مجاز به خط لوله جلوگیری کند. همچنین نصب بلایند فلنج نسبت به دیگر اتصالات ساده تر بوده و نیاز به جوشکاری ندارند.

معایب

استفاده از این نوع فلنج ها ممکن است در بعضی مواقع که نیاز به دسترسی مداوم به خط لوله می‌باشد، مشکل ساز شود زیرا برای دسترسی به خط لوله باید حتما فلنج کور را برداریم. اگر فلنج کور درست نصب نشود و به درستی مهر و موم نشود ممکن است نشتی در اتصالات فلنجی رخ دهد. همچنین هزینه نصب این تجهیز بالا بوده و به اتصالات خاص و مهر و موم برای جلوگیری از نشتی نیاز دارد.

خرید فلنج کور

خرید فلنج کور (بلایند فلنج BL) از ولو تجهیز

به طور کلی این فلنج ها یک راه حل موقت برای بستن خط لوله هستند و ایمنی خط لوله را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. همانطور که گفته شد نیاز به جوشکاری در این نوع فلنج ها وجود ندارد اما در مواری که نیاز به باز و بسته کردن مکرر آن باشد، احتمال نشتی در آن ها زیاد بوده مگر اینکه باز و نصب کردن آن به خوبی و توسط متخصص انجام شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر قصد خرید فلنج کور را دارید بهتر است از قبل با متخصص های فروش مشورت کنید تا با توجه به خط لوله و فشار و دمای سیال عبوری، فلنج مورد نظر برای شما تعیین شود و خرید خود را در نهایت انجام دهید.

مجموعه ولو تجهیز وارد کننده و تامین کننده انواع فلنج های ایرانی و خارجی بوده و در صورت نیاز میتوانید سفارش خود را ثبت و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.