ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

لوله درز مخفی چیست؟ قیمت و کاربرد

یکی از انواع لوله های پرکاربرد در صنایع مختلف، لوله درز مخفی است که با پنهان شده درز جوش، ظاهر آن با لوله بدون درز تفاوت آنچنانی ندارد. البته این تشابه تنها در نمای خارجی لوله وجود دارد در حالی که میزان مقاومت و استحکام آن با لوله بدون درز متفاوت بوده. در این مقاله از بلاگ ولو تجهیز به برسی کاربرد، ویژگی ها و تفاوت لوله بدون درز و درز مخفی می‌پردازیم.

لوله درز مخفی

به صوت کلی لوله های فلزی به دو دوسته درز دار و بدون درز تقسیم می‌شوند. لوله بدون درز ساختاری یکپارچه دارد و مقاومت آن نیز بالاتر است، در مقابل لوله های درز دارد دارای خط جوش طولی هستند و از استحکام کمتری نسبت به لوله لدون درز برخوردارند. به دلیل تفاوت های مختلف در ساخت و تولید لوله ها، قیمت لوله درزدار از لوله بدون درز کمتر بوده.

لوله درز مخفی نیز زیر مجموعه لوله درز دار است که درز جوش آن با روش های متفاوت پوشیده و مخفی می‌شود. برای مثال استفاده از روش فرایند کشش از جمله روش هایی است که برای مخفی سازی درز ها استفاده می‌شود. در برخی موارد نیز از فرایند سنگ زنی و سنگ فرز برای پوشاندن این درزها استفاده می‌شود.

درواقع مخفی کردن این درز ها باعث زیبایی بیشتر لوله می‌شود، و در واقع ظاهر این لوله ها صیقلی و صاف است و تشخیص آن به راحتی امکان پذیر نیست. یکی از روش های پیوند لبه لوله، استفاده از جوش برق است که به آنها لوله ERW و یا Electric resistance weld گفته می‌شود.

مشخصات

از مشخصات مهمی که درباره این لوله ها میتوان گفت شامل موارد زیر است:

  • سایز و ابعاد متنوع
  • ویژگی های مشابه با لوله های درز دار
  • کاربرد های زیاد در صنایع مختلف
  • دارای زیبایی ظاهری و سطحی سیقلی و صاف
  • تولید آسان تر نسبت به لوله های بدون درز
  • قیمت بسیار مقرون به صرفه

تولید لوله درز مخفی

تولید لوله درز مخفی

در ساخت لوله های درز مخفی از ورق فولاد استفاده می‌شود، ابتدا آنها را با یک غلتک مخصوص به صورت استوانه شکل داده می‌شوند و بعد از آن لبه های ورق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با استفاده از روش های متفاوت جوش داده می‌شوند. از جمله روش های رایج در اتصال این لبه ها Electric resistance weld می‌باشد. در نهایت نیز برای مخفی کردن درز جوش، پوششی روی لبه جوش قرار می‌دهند. این پوشش ها نیز از رزین و یا موادی مانند رنگ پودری است. جدا از این موارد از روش های کشش گرم و سنگ زنی نیز برای مخفی کردن درز جوش استفاده می‌شود.

از لوله درز مخفی برای کاربرد هایی مانند سیستم گرمایش سرمایش، آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی و صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود. این لوله ها با استفاده از استاندارد ISIRI-3574 ساخته می‌شوند.

کاربرد

هرچند لوله بدون درز از استحکام بیشتری برخوردار است، اما به دلیل هزینه بالای تولید آن، انواع لوله درزدار، مانند لوله درز مخفی، به علت هزینه تولید کمتر و فرآیند ساخت و تولید آسانتر، دارای کاربرد زیادی در صنایع مختلف است.

کاربرد های مختلف:

  • خودرو سازی
  • کشتی سازی
  • خطوط لوله کشی
  • صنایع معادن
  • صنایع و کارهایی که ظاهری و زیبایی لوله مهم است
  • صنایع ساختمان سازی و ساخت سازه های فلزی و داربست
  • ابزار سازی و ماشین سازی

کاربرد لوله درز مخفی

مقایسه بین لوله درز مخفی و بدون درز

لوله های درز مخفی و بدون درز دارای شباهت هایی زیادی هستند اما در کنار شباهت هایی که دارند از تفاوت هایی نیز برخوردارند. چند مورد از این تفاوت ها را در زیر بیان می‌کنیم.

  • ساختار: ساختار این دو لوله با یکدیگر متفاوت است به این صورت که لوله درزمخفی یک لوله درزدار است که به وسیله فرآیند جوش کاری، لبه های لوله به یکدیگر متصل می‌شوند و دارای شکاف و درز هستند. اما لوله بدون درز به صورت یکپارچه است و بدون هیچگونه شکاف و یا درز تولید می‌شود.
  • تحمل نیرو و فشار: همانطور که گفتیم این لوله ها از استحکام کم تری برخوردار است، حال در شرایطی که نیرو و فشار زیادی به لوله وارد می‌شود، مناسب نیست و در این شرایط باید از لوله های بدون درز استفاده شود.
  • مقاومت: درز جوش در این لوله ها با روش های متفاوتی مانند کشش گرم و یا سنگ فرز پنهان می‌شود، اما این روش ها هرچند که بسیار کارآمد بوده اما تنها برای زیبا سازی ظاهری آن است، و در استحکام و مقاومت تاثیری ندارد. از این جهت مقاومت این لوله ها کمتر از لوله های بدون درز است.
  • تشخیص ظاهری نوع لوله: این لوله ها را به سادگی و از ظاهر آنها نمیتوان تشخیص داد، اما درز این لوله ها از داخل قابل مشاهده و قابل تشخیص بوده، در مقابل لوله های بدون درز، نه از بیرون و نه از داخل آنها هیچگونه درز جوشی ندارد.
  • قیمت: دلیل اینکه فرآیند ساده تری برای تولید دارند، قیمت آنها نیز کمتر از لوله های بدون درز است.

قیمت لوله درز مخفی

یکسری عوامل وجود دارد که بر روی قیمت لوله درز مخفی تاثیر مستقیمی دارد، برای مثال لوله درز مخفی دارای طول و سایز مختلفی است که افزایش ضخامت، طول و سایز لوله میتواند به صورت مستقیم بر روی قیمت لوله تاثیر گذار باشد. همینطور جنس ورق استفاده شده برای ساخت و برند سازنده، از جمله عوامل دیگر تاثیر گذار بر روی قیمت لوله صنعتی و همین لوله ها می‌باشد. حتما باید به این نکات در هنگام خرید لوله صنعتی درز مخفی توجه کنید زیرا هر کدام از آنها به صورت مستقیم بر روی قیمت تاثیر گذار خواهند بود. همینطور فرآیند پنهان کردن درز جوش نیز روش های متفاوتی دارد که هرکدام از آنها بر روی کیفیت لوله تاثیر دارد. نوسانات قیمت ارز نیز موجب تغییر قیمت در این لوله ها می‌شود.

قیمت لوله درز مخفی

نتیجه گیری

همانطور که در بالا اشاره شد لوله درز مخفی زیر مجموعه لوله درز دار است و با روش های متفاوت مانند کشش گرم، سنگ زنی و دیگر روش ها که به آنها اشاره کردیم، خط جوش لوله را پنهان می‌کنند که از ظاهر بیرونی لوله قابل مشاهده نخواهد بود. این لوله ها دارای کاربرد های فراوانی هستند و از لحاظ ظاهری نیز از زیبایی برخوردارند. سایت ولو تجهیز جزو فروشندگان و تامین کنندگان بزرگ بازار بوده که در صورت نیاز به مشاوره خرید لوله صنعتی میتوانید از طریق تماس تلفنی و یا چت آنلاین در سایت، با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید. همچنین مجموعه ولو تجهیز نماینده رسمی لوله سپاهان بوده و انواع لوله های صنعتی را با قیمتی نازل برای پروژه های صنعتی به فروش می‌رساند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.