ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

لوله پلی اتیلن یا HDPE چیست؟ مزایا و انواع آن

لوله پلی اتیلن HDPE از نوعی مواد پلی اتیلن تشکیل می شود که به دلیل برخورداری از چگالی و وزن مولکولی بالا به پلی اتیلن سنگین معروف است. لوله‌ های پلی اتیلن به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی مانند منعطف بودن، عدم رسوب پذیری و طول عمر زیاد بسیار پرمصرف هستند. لوله پلی اتیلن HDPEسنگین بهترین انتخاب برای اجرای بسیاری از طرح‌ های زهکشی محسوب می‌ شود و جایگزین خوبی برای لوله‌ هایی از جنس آهن، چدن و پی‌وی‌سی به شمار می‌ رود. این نوع لوله ها در صنایع مختلف و برای انتقال انواع مایعات مانند آب آشامیدنی، آب فاضلاب، مواد شیمیایی همچنین انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ادامه این مقاله از بلاگ ولو تجهیز به برسی انواع این لوله ها و مزایای آنها میپردازیم.

انواع لوله پلی اتیلن

  • آبرسانی
  • گازی
  • فشار قوی
  • فاضلابی
  • غلافی
  • آبیاری قطره ای

انواع لوله های پلی اتیلن

مزایا و مواد اولیه لوله‌ های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن HDPE با بهره‌ گیری از دستگاه اکسترودر تولید می‌شود. زمانی که این دستگاه دارای کیفیت بالایی است، محصول نهایی تولید شده، کیفیت استاندارد دارد. متریال و موادی که برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاملاً نو و عاری از هرگونه افزودنی هستند. تولید این نوع لوله‌ها به صورت استاندارد موجب پیشگیری از اکسایش آن می‌گردد. یکنواخت بودن درصد دوده در تولید این محصول باعث جلوگیری از کاهش مقاومت کششی لوله می‌ شود. انواع لوله پلی اتیلن HDPE در هنگام تولید از ضخامت یکسانی برخوردار هستند و به صورت کاملاً گرد و دوار تولید می‌ شوند.

مهمترین مزایای استفاده از لوله‌ های پلی اتیلن عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • استحکام در برابر اکسایش، اصطکاک و آسیب
  • برخورداری از انعطاف پذیری بالا
  • وزن سبک
  • مقاومت زیاد در برابر ارتعاشات زمین لرزه و رانش زمین
  • برخورداری از قابلیت اتصال کاملاً مستحکم و بدون نشتی
  • دوام بالا در برابر اشعه فرابنفش خورشید

اتصال شیر به لوله‌ پلی اتیلن

  • اتصال الکتروفیوژنی

اتصالات الکتروفیوژنی (Electrofusion) معمولاً در خطوط انتقال آب و فاضلاب کاربرد دارند. در این خطوط به منظور اتصال لوله‌ های پلی اتیلن از اتصال الکتروفیوژنی مقاوم استفاده می‌ کنند. مهم‌ ترین مزیت آن برخورداری از دوام، استحکام بالا و همچنین نصب آسان است. زمانی که از این نوع اتصال برای جوشکاری لوله‌ های پلی اتیلن استفاده می‌ شود، عایق‌ بندی کیفیت بالاتری دارد.

  • اتصال جوشی

انواع لوله پلی اتیلن HDPE از طریق اتصالات جوشی در شبکه‌های آب و فاضلاب به یکدیگر متصل می‌ شوند و از استحکام بسیار بالا و قیمت مقرون به صرفه برخوردار هستند. معمولاً در هنگام اتصال جوشی هیچگونه واشری به منظور عایق بندی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

  • اتصال فیتی رزوه ای

لوله پلی اتیلن HDPE با استفاده از اتصالات پیچی که در انواع و اقسام گوناگون روانه بازار شده ‌اند، قابلیت اتصال دارد. زمانی از این اتصالات استفاده می‌شود که به آب بندی کامل مورد نیاز نباشد. معمولاً در خطوطی که تغییر در آن نیاز نیست از این اتصالات بهره گرفته می شود.

  • اتصالات فلنجی

یکی از پرکاربردترین اتصالات مکانیکی، فلنج‌ ها هستند که معمولاً در خطوط لوله‌ های آبرسانی به کار گرفته می‌شوند. هدف از بکارگیری اینگونه اتصالات، تغییر مسیر و یا تغییر قطر لوله پلی اتیلن HDPE است. نصب و جداسازی این اتصالات بسیار راحت بوده به همین دلیل میزان محبوبیت و کارایی آن افزایش یافته است.

انبار لوله پلی اتیلن

نحوه انتقال و انبار لوله پلی اتیلن

انواع لوله پلی اتیلن HDPE شاخه‌ ای کاملاً صاف و تراز شده بر روی یکدیگر قرار می‌ گیرند. قرارگیری این لوله‌ صنعتی ها به صورت صاف موجب عدم تغییر فرم آن ها می‌ شود. لوله‌ های زیرین با استفاده از ابزار مخصوصی کاملاً ثابت می‌ شوند. ارتفاع تمامی لوله‌هایی که بر روی یکدیگر قرار می‌ گیرند، نباید بیشتر از ۲ متر باشد. در هنگام برداشتن لوله‌ها از یک کمربند پارچه‌ ای استفاده می‌ شود تا از غلت خوردن احتمالی آنها جلوگیری شود. معمولاً در انبارهای مخصوص برای حمل و نقل شاخه‌ های لوله پلی اتیلن HDPE از فریم‌ های نگهدارنده مخصوص استفاده می‌ کنند. فریم‌ های نگهدارنده موجب بسته‌ بندی لوله‌ های پلی اتیلن شاخه‌ ای به صورت موازی و با فاصله از یکدیگر می‌ شوند و انتقال لوله ها را آسان تر می کنند.

لوله پلی اتیلن HDPE دارای مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی است اما انباری که برای نگهداری این لوله‌ها انتخاب می‌ شود باید از آن ها در برابر نور مستقیم خورشید و منابع حرارتی محافظت کند.  عوامل محیطی ممکن است به مرور زمان تغییراتی را در شکل ظاهری و ساختار پلیمری لوله ایجاد کنند. به همین خاطر این لوله‌ها باید به گونه‌ ای انبار شوند که از آسیب ‌هایی مانند شکستن و تغییر شکل دادن ایمن باشند.

قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت این لوله های تقریبا در بازار تحت تاثیر عوامل زیادی قرار میگرید، برای مثال یکی از مهم ترین عامل ها مواد خامی است که در آنها استفاده می‌شود. به دلیل نوسانات قیمت نفت خام و همچنین گاز، و ساخت این لوله ها از مواد نفتی، قطعا بر روی قیمت لوله پلی اتیلن نیز تاثیر مستقیم دارد. از عوامل دیگری که بر روی قیمت انواع لوله پلی اتیلن تاثیر گذار است، میتوان به فرآیند تولید این لوله ها، تقاضای بازار، سایز لوله و ضخامت آن اشاره کرد. ضخامت و سایز نیز تاثیر زیادی در قیمت گذاری لوله ها دارند، زیرا برای ساخت لوله های بزرگتر از مواد اولیه بیشتری استفاده می‌شود. از جمله عوامل دیگر پایداری لوله و کیفیت آن می‌باشد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.