ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

لوله گالوانیزه و انواع آن

لوله های گالوانیزه همان لوله فولادی هستند که برای حفظ در برابر آسیب و همچنین خوردگی، سطح آنها را با فلز روی پوشش می‌دهند. پوشش گالوانیزه درواقع عمر لوله را افزایش می‌دهد و مقاومت آن را در مقابل خوردگی و همینطور رسوب های معدنی افزایش می‌دهد. این لوله ها طی چند سال گذشته جزو پر فروش ترین لوله های بازار بوده و از جمله مهم ترین اجزاء در خطوط آبرسانی به شمار می‌روند. از لحاظ جنس و نوع فلز به دو دسته تقسیم می‌شوند. لوله گالوانیزه فولادی و آهنی. در ادامه این مقاله از بلاگ ولو تجهیز به برسی کامل این لوله ها می‌پردازیم.

لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه آهنی با توجه به رنگ تیره و خاکستری که دارد تشخیص می‌دهند که از جنس آهن سفید نورد شده. درز های موجود در آن با استفاده از دستگاه های درز جوش به یکدیگر جوش داده می‌شوند و بعد لوله ها را به یک مخزن که حاوی روی مذاب بوده انتقال می‌دهند. به همین علت نیز نام دیگر این لوله ها درزدار بوده.

لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه فولادی

لوله های گالوانیزه فولادی از یک نوع فولاد نرم ساخته می‌شوند که ورق فولاد را با فشار زیاد از قالب هایی عبور داده و درز های آن را نیز جوش می‌دهند و بعد از آن برای بالا بردن مقاومت لوله در برابر اسید های خورنده و زنگ زدگی، آنها را در یک وان آبکاری روی‌اندود (گالوانیزه) قرار می‌دهند.

این دو لوله یعنی گالوانیزه آهنی و فولادی تفاوت های اساسی زیادی ندارند اما اگر بخواهیم به تفاوت های آنها اشاره کنیم میتوانیم به سبک بودن و همچنین براق بودن نوع گالوانیزه فولادی نسبت به آهنی اشاره کرد. همینطور لوله های گالوانیزه آهنی نسبت به فولادی مقاومت بالاتری در مقابل اسید ها دارند.

ویژگی های مهم

این نوع لوله ها از نوع درز دار هستند و به طور کلی طول آنها از حدودا 6 می‌باشد. قطر لوله نیز از بین 1 تا 8 اینچ است. جنس آنها از آهن سفید نورد یا فولاد نرم بوده و از جمله مهم ترین ویژگی های میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در مقایسه با لوله آهنی دارای مقاومت کمتری هستند.
  • در مقابل زنگ زدگی و همچنین خوردگی مقاومت بالایی دارند.
  • دارای طول عمر بالای 50 سال هستند.
  • ساختار آنها یکپارچه بوده و همین باعث بالا رفتن مقاومت و استحکام آنها شده.
  • در هنگام نصب رنگ آنها شفاف بوده اما بعد از نصب و گذشت مدت زمانی به علت مجاورت با هوا و همینطور رطوبت و فرسودگی، رنگ آنها تغییر می‌کند.
  • دارای قابلیت استفاده مجدد و بازیافت هستند، (آنها را در کوره ذوب کرده و مجددا برای تولید استفاده می‌کنند)

لوله گالوانیزه فولادی

کاربرد ها

از جمله بیشترین کاربرد این لوله ها برای انتقال آب و گاز بوده. در ادامه به یکسری کاربرد های این لوله ها اشاره می‌کنیم.

برای آبرسانی در ساخت و ساز ها از این لوله ها استفاده می‌شود. (کاربرد این لوله ها صرفا برای انتقال مایعات نبوده و بخش زیادی از خط های انتقال گاز نیز از این لوله های گالوانیزه استفاده می‌شود)

لوله های گالوانیزه در سیستم های آبیاری کاربرد های فراوانی دارند.

از این لوله ها در ساخت تصفیه خانه ها و همینطور سیستم های تهویه (Air conditioning) استفاده فراوانی می‌شود.

گالوانیزه سرد

این لوله ها بر اساس نوع تولید و همچنین نوع گالوانیزاسیون به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شوند. در روش گالوانیزاسیون سرد، نمک روی را داخل یک نوع محلول آبی، الکترونیز می‌شود و بعد از آن محصول تولید شده. این لوله ها را در دمای پایین آبکاری و گالوانیزه میکنند و یک روکش روی سطح آن را می‌پوشاند. در این روش باعث شده که ظاهر لوله براق و همچنین یکنواخت شود. اگر خراش های عمیق بر روی سطح این لوله ها اتفاق بیوفتد به علت سطحی بودن پوشش آنها، لایه زیرین دچار اکسیداسیون می‌شود و همین یکی از دلایل کاهش عمر آنها است.

در این روش گالوانیزاسیون، لوله ها مقاومت زیادی و استحکام بالایی ندارند. حتی با کشیدن یک شیء فلزی بر سطح لوله، روکش روی خراش برمیدارد. درواقع کاربرد این لوله ها بیشتر در صنایع قطعه سازی، پیچ، مهره، ساخت خودرو و همینطور پوشش دهی فلز هایی است که مصارف بهداشتی دارند.

گالوانیزه سرد

لوله گالوانیزه گرم

این فرایند ها در دمای بالا صورت گرفته و به این شکل مولکول های فلز، آهن و روی با یکدیگر درگیر شده و فلز روی به داخل آهن نفوذ می‌کند. همین باعث شده تا میزان مقاومت و استحکام لوله های گالوانیزه گرم بیشتر از گالوانیزه سرد باشد.

ضخامت این لوله ها در این روش بین 40 تا 120 میکرون بوده. عمر این لوله های گرم بین 25 تا 30 سال است. در روش گالوانیزه گرم ظاهر لایه روی، مات و کدر است و رنگ آن طوسی بوده و همچنین سطح سکنواخت و صافی ندارد.

در این روش گالوانیزاسیون بیشتر برای استفاده در محصولات آهنی بوده که در فضای باز و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. مانند گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، تیر های برق، لوله آب با ضخامت بالا، دکل های مخابرات و …

لوله گالوانیزه گرم

خرید انواع لوله گالوانیزه از ولو تجهیز

به صورت کلی لوله های گالوانیزه که جزو پر کاربرد ترین های بازار هستند که با توجه به ویژگی ها و دسته بندی آنها میتوان از این نوع در انتقال آب، گاز، و همینطور ساخت انواع تصفیه خانه ها و سیستم های تهویه استفاده کرد. با توجه به نوسانات بازار قیمت لوله های صنعتی نیز نوسانات زیادی دارد و برای اطلاع از قیمت باید به صورت تلفنی و یا از طریق چت در گفتگوی آنلاین سایت با کارشناسان ولو تجهیز برای اطلاع از لیست قیمت و خرید لوله صنعتی گالوانیزه اقدام کنید. ولو تجهیز نماینده رسمی لوله سپاهان بوده و قادر به تامین انواع لوله های صنعتی برای پروژه های پالایشگاهی، معدنی و … می‌باشد.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.