ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

واشر یا گسکت منجید دار

این نوع گسکت یا همان واشر دارای قیمت پایینی است و برای مصارف تاسیساتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گسکت منجید دار با طراحی خاصی که دارد باعق مقاومت بالاتری بین دو فلنج می‌شود (اتصال لوله). همچنین میتواند با توجه به نوع پلیمر و مواد اولیه به کار رفته در آن، ویژگی های مختلفی مانند انعطاف پذیری، توان فیزیکی و مقاومت را دارا می‌باشد. در ادامه این مقاله به برسی کامل این واشر می‌پردازیم، همچنین شما میتوانید به مقاله “گسکت چیست” نیز مراجعه کنید و به طور کلی با گسکت ها آشنا شوید.

گسکت منجید دارد چیست؟

از سالیان دور لاستیک ها جزو وسایل کاربردی در زدگی ما بوده. حال در مصارف مختلف صنعتی، برای بالا بردن استحکام و مقاومت بیشتر، از نخ الیاف مصنوعی یا کتان در ساختار گسکت لاستیکی استفاده شده که به این نوع تولید شده واشر منجید دارد یا گسکت منجید دارد گفته می‌شود. این نوع واشر ویژگی های زیادی دارد که میتوان به کاهش انتقال حرارتی و جریانات الکتریکی، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر فرسودگی و خوردگی، بالا بودن تحمل گرما و مقاومت نسبت به اشعه های مخرب اشاره کرد. این واشر همانطور که گفته شد با طراحی منحصر به فردی که دارد باعث با رفتن مقاومت بین دو فلنج می‌شود و از نشتی جلوگیری می‌کند. قیمت گسکت منجید دار یا همان واشر منجید دارد، بسیار پایین بوده و برای مصارف صنعتی و همینطور تاسیساتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلیمر مورد استفاده در ساخت واشر منجید دارد

در واقع این واشر ها از یک پلیمر به نام الاستومر تهیه می‌شوند که درواقع به آن قابلیت ارتجاعی می‌دهد. الاستومر از دو واژه “الاستو” یعنی ارتجاعی و “مر” به معنی پلیمر است که در لاستیک سازی استفاده می‌شود. این الاستومر ها به دو واژه ترموست (که جنس آن با استفاده از حرارت سخت شده و قابلیت برگشت به حالت اولیه ندارد) و ترموپلاستیک (با همان حرارت قابلیت ارتجاعی پیدا می‌کند) تقسیم می‌شوند. به طور کلی الاستومر ها به فرآید پخته شدن (حرارت + افزودن موادی مانند گوگرد و دیگر مواد معدنی) نیاز دارند. گسکت منجید دار با توجه به نوع پلیمری که در آن به کار رفته، میتواند دارای ویژگی هایی مانند انعطاف، مقاومت، توان فیزیکی و …  باشد. در ادامه به برسی انواع این پلیمر ها می‌پردازیم.

واشر منجید دار چیست؟

انواع پلیمر های استفاده شده در لاستیک منجید دار

  • کلروپرن CR (CHLOROPRENE) (NEOPRENE) : این پلیمر مقاومت متوسطی در برابر اسید ها و همچنین محلول ها دارد اما در مقابل روغن ها مقاومت بسیار خوبی دارد.
  • استایرن بوتادین SBR (STYRENE-BUTADIENE : SBR) دارای مقاومت بالایی در مقابل سایش، روغن ها و اسید ها است. و قابلیت تحمل دمای حداقل 55- و حداکثر 120+ درجه سانتی گراد را دارد. (تحمل دمایی مشابه با پلیمر بالایی دارد)
  • اکریلو نیتریل بوتادینBUNA-N) NBR)) همانند دو لاستیک قبلی است و تنها ضعف آن پایین بودن مقاومت در برابر اکسید کننده های قوی است.
  • اتیلن پروپیلن دی ان مونومرEPDM : در مقابل روغن ها ضعیف اما مقاومت بالایی در برابر اسید ها دارد. تحمل دمایی نیز از حداقل 55- و حداکثر تا 230+ درجه سانتی گراد است.
  • فلوئورو کربن viton (FLUOROCARBON) : این پلیمر نیز در مقابل روغن ها و اسید ها مقاومت بالایی دارد اما در برابر بخار ها ضعف دارد. تحمل دمایی: 55- تا 230+ درجه سانتی گراد.
  • هایپلون Hypalon (CHLOROSULFONATED) : مقاومت بسیار بالایی در برابرروغن ها دارد اما در مقاومت آن در برابر اسید ها نسبی است. تحمل دمایی: 55- تا حداکثر 135+ درجه سانتی گراد.
  • لاستیک سیلیکون Silicone Rubber (SR): مقاومت بالا در برابر گرما اما در برابر بخار ها ضعیف. تحمل دمایی حداقل 55- و حداکثر 260+ درجه سانتی گراد
  • لاستیک طبیعی (NR) Natural Rubber : مقاومت بالا در مقابل اسید ها اما ضعیف در برابر روغن ها. تححمل دمایی نیز حداقل 55- و حداکثر 95+ درجه سانتی گراد.

حال با توجه به مشخصات پلیمر هایی که در بالا گفته شد میتوانید محصولی را که مورد نیاز شماست انتخاب کنید. برای انتخاب و خرید گسکت و یا واشر منجید دار باید مشخصات فلنج و همینطور سیالی که از آن عبور می‌کند را در نظر بگیرید. کارشناسان فروش و تامین سایت تخصصی ولو تجهیز آماده دریافت سفارشات شما هستند.

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.