ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…
021-33532936
021-33532936

گسکت اسپیرال وند چیست؟

گسکت اسپیرال وند (spiral wound gaskets) از جمله پرکاربرد ترین گسکت ها و یا واشر های فلزی موجود در بازار است که با طیف گسترده ای از دما و فشار برای کاربرد های صنعتی تولید می‌شود. همانطور که میدانید و در مقالات قبلی نیز به آن اشاره کردیم، گسکت باعث جلوگیری نشتی در اتصالت فلنج می‌شود و در صنایعی چون نفت و گاز، مواد غذایی، شیمیایی، پتروشیمی و برق کاربرد زیادی دارد.

تاریخچه ساخت این گسکت به سال 1912 برمیگردد که توسط Flexitallic برای استفاده در پالایشگاه ایالات متحده، و در بخش هایی با نوسانات شدید دما و همچنین فشار ساخته شد.

از جمله کاربرد های گسکت اسپیرال وند میتوان به استفاده در دما و فشار بالا، سیالات خورنده، در حضور هیدروژن و مایعات قابل اشتعال اشاره کرد.

انواع گسکت اسپیرال وند

انواع گسکت اسپیرال وند

واشر های اسپیرال وند در انواع مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه به برسی چند نمونه از رایج ترین آنها می‌پردازیم.

سی جی (style CG)

این مدل از یک عنصر آب بندی و همچنین یک حلقه فلزی بیرونی تشکیل شده است. در واقع حلقه بیرونی عملکرد بهینه آب بندی را با جلوگیری از فشرده سازی بیش از اندازه تضمین می‌کند. یکی دیگر از کار های حلقه کمک به قرار دادن واشر روی وجه های فلنج جفت است. این مدل برای استفاده در فلنج های جفت و برجسته طراحی شده است. این مدل ها به صورت گسترده برای سرویس دهی در شرایط معمولی استفاده می‌شوند.

سی جی آی (style CGI)

این مدل علاوه بر حلقه فلزی خارجی دارای یک حلقه فلزی داخلی است. این حلقه داخلی عنصر آب بندی را در هر دو قطر خارجی و داخلی محدود کرده و در جهت توقف فشرده سازی عمل می‌کند همچنین از کمانش داخلی عنصر آب بندی جلوگیری می‌کند. در واقع یک مانع فیزیکی بین عنصر آب بندی و جریان فرآیند ایجاد می‌شود که عنصر را در برابر گرما و همچنین محسط محافظت می‌کند.

مدل آر (style R)

گسکت اسپیرال وند مدل R دارای یک عنصر آّ بندی و همچنین لایه های فلزی در شروع و پایان سیم پیچ است. همین باعث بهبود پایداری و عملکرد آب بندی گسکت می‌شود.

آر آی آر (style RIR)

گسکت اسپیرال وند مدل RIR از یک حلقه فلزی و یک عنصر آب بندی ساخته شده است. درواقع حلقه داخلی عمل توقف فشرده سازی را انجام می‌دهد. جدا از این کار یک مانع بین عنصر آب بندی و همچنین جریان سیال ایجاد می‌کند. در این نوع فرسایش فلنج به حداقل میرسد زیرا حلقه داخلی به نحوی طراحی شده تا جریان آشفته را کاهش دهد. همچنین باعث جلوگیری از جمع شدن زباله در فضای حلقوی بین سوراخ لوله و قطر داخلی واشر می‌شود. از این مدل ها در فلنج های نر و ماده استفاده می‌شود.

ساختار واشر اسپیرال وند

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، گسکت اسپیرال وند یک واشر آب بندی نیمه فلزی است. این گسکت دارای یک فلز V شکل می‌باشد که به طور مارپیچ با استفاده از مواد پرکننده غیر فلزی ساخته شده. ساختار گسکت اسپیرال وند به طور کلی سه بخش است که در ادامه به برسی آنها می‌پردازیم.

حلقه بیرونی

این حلقه که با نام حلقه راهنما و همچنین حلقه مرکزی شناخته می‌شود، از فولاد کربنی ساخته شده و درواقع وظیفه حلقه بیرونی این است تا کل گسکت را در یک اتصال فلنج پیچ و مهره، در مرکز قرار دهد.

حلقه داخلی

از جمله مهم ترین قسمت های گسکت اسپیرال وند است. این بخش وظیفه دارد از کمانش سیم پیچ ها در داخل لوله جلوگیری کند. در صورتی که کمانش صورت گیرد، قسمت هایی از گسکت به داخ لوله رفته و در نهایت از طریق لوله کشی جریان پیدا می‌کنند و در انتها بر روی چیزی پیچیده شوند. حال حلقه داخلی از این پدیده جلوگیری می‌کند.

قسمت آب بندی

قسمت آب بندی گسکت از بروز نشتی جلوگیری می‌کند. این بخش از سیم پیچ ها و مواد پر کننده ساخته شده است. در گسکت های اسپیرال وند از مواد گرافیتی قابل انعطاف استفاده شده و برای دماهای بالا درجه بندی شده اند. استفاده از گرافیت در این گسکت ها باعث جلوگیری از ناهماهنگی مفصل و اعوجاج فلنج می‌شود.

از جمله مواد دیگری که در این گسکت ها استفاده می‌شود، پلی تترا فلوئورواتیلن PTFE یا همان تفلون است. این نوع برای استفاده در دما های بالا مناسب نیست. از جمله پرکاربرد ترین مواد سیم پیچ فولاد ضد زنگ و مونل است. در ادامه سه بخش اصلی یک گسکت اسپیرال وند را مشاهده میکنید.

سه بخش اصلی گشکت اسپیرال وند

تولید کننده گسکت اسپیرال وند

واشر های اسپیرال وند در نمونه های خارجی و داخلی زیادی موجود است که هر کدام از آنها با توجه به استاندارد های موجود ساخته و به بازار عرضه شده اند. تولید کننده گسکت اسپیرال وند در ایران بسیار زیاد هستند و میتوانند با توجه به سفارش های خریدار با توجه به استاندارد مورد نظر گسکت های مورد نیاز را با استاندارد های امروزی تولید کنند. همچنین امروزه واردات گسکت اسپیرال وند نیز در ایران زیاد بوده و نمونه های اروپایی، چینی و … زیادی در بازار ایران موجود است. ولوتجهیز وارد کننده و تامین کننده انواع گسکت اسپیرال وند است، برای سفارش انواع گسکت میتوانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

نشانه گذاری روی گسکت

برای شناسایی گسکت اسپیرال وند علامت های مختلیف روی سطح آن است. هر کدام از نشانه ها اطلاعات مختصری در مورد ویژگی های آن گسکت بیان می‌کند. از جمله اطلاعاتی که بر روی گسکت ها حک شده اند را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • کد طراحی و یا استاندراد: در واقع کدی که گسکت اسپیرال وند بر اساس آن طراحی و ساخته شده است را می‌گویند. برای مثال در عکسی که در بالا مشاهده کردید گسکت با استاندارد ASME B16.20 است.
  • سازنده گسکت: روی واشر ها نام شرکت سازنده آن ذکر شده است.
  • جنس مواد پر کننده و سیم پیچ: جنس مواد پر کننده و سیم پیچ های گسکت به وضوح بر روی گسکت مشخص شده است.
  • رده بندی فشار و قطر: اندازه واقعی واشر و همچنین فشاری که گسکت میتواند تحمل کند را با علامت قطر و رده بندی فشار روی واشر مشخص شده. رده های معمولی که برای گسکت اسپیرال وند می باشد 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 است. هرچقدر رده فشار بیشتر باشد، توانایی گسکت برای تحمل فشار نیز بالاتر می‌رود.
  • جنس حلقه ها: جنس حلقه داخلی و خارجی نیز بر روی واشر حک شده است.

جدول مشخصات گسکت spiral wound

در جدول زیر سعی کرده ایم تا موادی که برای بخش های گوناگون گسکت اسپیرال وند استفاده می‌شوند را بیان کنیم.

جنس نوار مارپیچ جنس فیلر جنس حلقه راهنما
Stainless Steel Grade 304 Graphite Stainless Steel Grade 304
Stainless Steel Grade 304L PTFE Stainless Steel Grade 316L
Stainless Steel Grade 316L Ceramic Stainless Steel Grade 316Ti
Stainless Steel Grade 316Ti Non-sintered PTFE Stainless Steel Grade 321
Stainless Steel Grade 310 Non-Asbestos Fiber Stainless Steel Grade 347
Stainless Steel Grade 321 Aluminum Stainless Steel Grade 410
Stainless Steel Grade 347 Treated Asbestos Fiber Monel 400
Stainless Steel Grade 430 Nickel 200
Stainless Steel Grade 317L Alloy 20
Alloy 20 Titanium
Monel 400 Hastelloy B2
Titanium Hastelloy C276
Nickel 200 Incoloy 800
Inconel 600 Incoloy 825
Inconel 625 Inconel 600
Inconel X-750 Carbon Steel
Hastelloy B2
Hastelloy C276
Incoloy 800
Incoloy 825
Duplex Stainless Steel
Tantalum
Zirconium

 

کد گذاری رنگ در گسکت spiral wound

همانطور که میدانید تمامی گسکت های اسپیرال وند دارای کد رنگی می‌باشند. درواقع رنگ های لبه بیرونی و همچنین رنگ نوار در امتداد لبه، اطلاعاتی درباره مواد بکار رفته در گسکت را می‌گویند. رنگ نوارد لبه در مورد مواد به کار رفته برای فیلر و رنگ لبه بیرونی، جنس سیم پیچ را نشان می‌دهد.

در ادامه کد رنگی به کار رفته برای لبه بیرونی که جنس حلقه داخلی و سیم پیچ های فلزی را نشان میدهد بیان میکنیم.

  • رنگ زرد: فولاد زنگ نزن گرید
  • رنگ سبز: فولاد زنگ نزن گرید 316
  • رنگ فیروزه ای: فولاد زنگ نزن گرید 321
  • رنگ آبی: فولاد زنگ نزن گرید 347
  • رنگ نارنجی: مونل
  • رنگ مشکی: آلیاژ 20
  • رنگ نقره ای: فولاد کربنی
  • رنگ قهوه ای: Hastelloy B
  • رنگ بژ: Hastelloy C
  • رنگ طلایی: اینکونل
  • رنگ قرمز: نیکل
  • بنفش: تیتانیوم

کد گذاری رنگ در گسکت اسپیرال وند

همچنین رنگ های رایج نوار رینگ را در زیر بیان می‌کنیم:

  • صورتی نشان دهنده کاغذ میکا است
  • خاکستری نشان دهنده گرافیت است
  • سفید نشان دهنده PTFE است
  • سبز روشن نشان دهنده سرامیک است

در صنعت نفت و گاز، رنگ بیرونی که دیده می‌شود، زرد، سبز و نارنجی است که نشان دهنده، Monol، SS316 و SS304 است. همچنین رایج ترین رنگ نوار در صنعت نفت و گاز خاکستری است که نشان دهنده گرافیت می‌باشد.

ضخامت گسکت اسپیرال وند

معمولا بین 3.2 تا 4.5 میلی متر ضخامت گسکت اسپیرال وند است. برای قطر های بزرگ، ضخامت بیشتر یعنی 5.5 تا 7 میلی متر توصیه می‌شود. ضخامت های موجود در بازار برای واشر اسپیرال وند از 1.6 میلی متر تا 7.2 میلی متر می‌باشد.

ضخامت گسکت اسپیرال وند

خرید گسکت اسپیرال وند

فاکتور هایی که بر روی قیمت گسکت تاثیر مستقیمی دارد را به طور کلی در بالا به آنها اشاره کردیم، معمولا ویژگی هایی مانند نوع گسکت، جنس آن، تولید کننده، ضخامت و … بر روی قیمت گسکت های اسپیرال وند تاثیر مستقیمی دارد. اگر به دنبال استعلام قیمت گسکت اسپیرال وند هستید میتوانید برای دریافت پیش فاکتور با کارشناسان مجموعه ولو تجهیز تماس بگیرید.

با توجه به تنوع بالای گسکت ها و سازنده های مختلف احتمالا خرید گسکت اسپیرال وند برای بعضی افراد و کارشناسان خرید سخت باشد. مجموعه ولو تجهیز سابقه درخشان و طولانی در تامین و واردات انواع گسکت ها در مدل ها و استاندارد های مختلف دارد. میتوانید برای مشاوره خرید و همچنین استعلام قیمت از طریق گفتگوی آنلاین (آیکن سمت راست پایین صفحه) و یا به صورت تلفنی با مشاوران این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

امیدواریم با خواندن این مطلب آشنایی خوبی با گسکت های اسپسرال وند پیدا کرده باشید. همچنین میتوانید برای آشنایی بهتر مقاله گسکت چیست و انواع آن را نیز مطالعه کنید.

 

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.